Saturday, February 28, 2009

Hidup .....

Hidup kadang-kadang nampak mudah.
Bila warnanya cuma antara dua ; hitam dan putih.
Tapi hidup bukan cuma ada hitam dan putih.
Hidup boleh jadi lebih dari sekadar hitam putih.
Warnanya boleh jadi macam-macam.

35 comments:

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

hmm..tapi hidup ini sangat colorful..

sampai satu tahap..

tak mengerti erti hidup

Princess Liyana said...

hidup bleh jadi warna2 pelangi;)indah kan..and sometimes..it can be miserable too..;P

farah liyana said...

apa erti warna hitam dan putih itu?

:)

AiE bAhRi said...

Hidup sebenarnya penuh dengan warna warni..
Warna2 itulah yang akan mencorakkan kehidupan kita.
tapi kita sendiri jangan tersalah memilih warna kehidupan.

Pilihan di tangan kita sendiri.

aie akaike said...

aku suka yang hidupnya macam warna violet!

patungcendana said...

hitam adalah tanpa warna
putih adalah campuran semua warna
hidup aku...
kelabu....

azie said...

ya. hidup ini bukan dikotomi

ada juga sis kelabu.yang mana ramai orang masuk, tapi tak boleh keluar lagi

jejaka anggun said...

hidup itu satu perjalanan.
destinasinya hanya kita saja yang tahu.
sampai atau tidak ke destinasi itu,
itu ketentuan tuhan.

renung-renungkan dan selamat beramal!

patungcendana said...

aku suka lagu ni...

warna kehidupan...

Merah menyala oh jantungku berdegup pantas keranamu
Haru biru fikiranku bila kau pergi jauh
Kehadiranmu mewarna kehidupanku

Putih sucinya perasaan jiwa untuk dikongsikan
Sejingga api membara…sehangat itulah cinta
Kehadiranmu mewarna kehidupanku

Sesaat berjauhan rasa tidak keruan
Hilang arah gundah…tanpa khabar ku resah
Hitam gelita pandangan…rindu makin dirasakan
Hanya satu ku mahu
Berdamping denganmu disisi selalu

Secerah kilau kuning suria…sinar menyelinap kalbu
Sesegar hijau dedaun…senyummu menawar pilu
Kehadiranmu mewarna kehidupanku

Walau seikhlas lafazku kasih
Luahan hati masih tak setanding bahasa
Demi cinta pastiku sedaya mencurah yang termampu
Tahtamu mampan dijiwaku

have a nice day...:-)

~~~ kay ~~~ said...

Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan. Telah byk kapal karam di dalamnya.. andai muatan kita adalah iman dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan HIDUP ini.
sesungguhnya warna warni keHIDUPan itu indah....

acik ayu said...

hidup ini tampak mudah bila kita sendiri memudahkannya.

warna2 dlm hidup kita : itula pyeri!
dan kita juge yg mletakkan warna2 itu. samada ianya putih, biru, hitam, merah & seterusnya. :D

MaNuSiA_RuMiT said...

hurm..
sebenarnya hidup ini ada banyak warna..mesti bosan andai hidup ini cuma ada dua warna sahajakan?

ikut suka hati kau utk letakkan warna apa..hidup kau dan kau bertanggungjawab atasnya...

sentiasa ingat itu..

=)

MawarUngu said...

aku merasakan aku hidup hanya dalam dunia unguku tapi ungu itu sendiri tidak juga mudah kerana ada banyak tonanya...kadang ia ungu gelap, kadang ia ungu terang, kadang ia ungu pucat...begitulah dunia unguku berubah mengikut mood dan moda [baca mode]....haha!

Ad Rifza said...

Ada tak hidup yang tiada warna?..kelam jer..nak kata putih tak klabu pn tak...hehe...

wahyudimy said...

Hidup umpama kertas putih.kita yg melakar dan mewarnakannya.

Tapi lelaki2 sejati yg seangkatan dengan aku,pastinya hidup kami bukan berwarna merah jambu..walaupun kami jambu.

patungcendana said...

re:...yang dulu tu yang mana addy...:-)

WAHYUDIMY MEMANG PERASAN!!!!!..:-P

addyaholix said...

zara,
ya. hidup itu penuh warna. cuma bila saya dilanda emosi, saya selalu harap hidup itu cuma hitam putih.

liyana,
hidup yang bak pelangi pon tak semestinya bahagia kan!

farah,
warna yang saya maksudkan cuma mainan bahasa. tepatnya pilihan yang kita ada.

aiebahri,
kalaulah aku mampu pilih. aku cuma mahu hitam dan putih.

aieakaike,
aku bayangkan. apakah warna violet? haha!

cendana,
hitam adalah tanpa warna? hitam juga warna.

azie,
dikotomi? saya kurang faham.

jejakaanggun,
aku harap aku cepat sampai destinasi. aku mahu berehat panjang.

cendana,
ya. saya tujukan yang ini buat kamu =)

kay,
saya harap saya kelasinya. kalau boleh saya mahu kawal dunia. tapi sungguh saya bukan tuhan. saya cuma manusia yang kadang-kadang punya emosi melebihi segalanya.

acik.
saya suka putih. bersih. suci. tulus!

rumit,
aku suka warna yang macam-macam. cuma kadang-kadang hati sekadar mahu hitam dan putih.

mawarungu,
aku selalu doa moga hidup aku selalu cerah.

adrifza,
itu bukan hidup. itu mati. mungkinlah. haha!

wahyudimy,
merah jambu juga sebahagian dari fitrah warna. jadi apa bezanya?

cendana,
saya saja biar dia terus dalam angan-angannya sendiri.

azman said...

even kalo itam putih saja pun, belum tentu mudah..kekadang 2 2 bercampur jadi kelabu @ silver @ kelabu taik anjing @ taik cicak @ kelabu taik kambing...


semua bikin fening

miezi said...

warna pelangi :)
indah.

wahyudimy said...

Ya.itu juga warna.tapi bukan warna aku.itu maksud yg cuba disampaikan. Oh,betapa aku bukan classist.

Sufi Idany said...

addy.... kadang lebih dari tujuh warna pelangi... tu bila kita biaskannya pelbagai tafsiran dari rona yang ada....jgn keliru dengan warna kehidupan.... bijak mengatur langkah....

Nizam.Ariff said...

Biru. Aku suka segala yg biru, termasuk mata-mata ayu yg melirik manja kepada aku. Ah, indahnya dunia kalau boleh begitu. Betapa indahnya syurga kalau semuanya pun boleh begitu.


Tapi, kenapa 'word verification' yg aku dapat berbunyi 'sialin'?adakah komen aku berunsur sial??? oh, tidak...!

Namaku Min said...

kerana itu kita harus pandai mencorakkannya..

patungcendana said...

hari ini apa warna hidupmu addy. aku harap semua warna2 ceria dan indah...

ps...bila kau punya date dengan wahyu, kat pasar malam tu...hehehe

MaNuSiA_RuMiT said...

mari aku beritahu sesuatu...
kita selalu meminta sesuatu...
namun kita selalu alpa sejenak yang tuhan lebih tahu apa yang paling bagus utk kita...

sapa tahu, mungkin setelah tuhan kurniakan dua warna saja pada kau..

kau akan mula mengeluh dan berharap kau tidak pernah meminta dua warna itu...

faham kan maksud aku?

have a nice day addy

=)

patungcendana said...

re:...nanti aku letak yang itu ok...:-)

addyaholix said...

azman,
kau terlalu terperinci. aku pon dah pening. haha!

miezi,
warna pelangi kelihatannya memang indah. tapi hitam putih juga mampu seindah pelangi.

wahyudimy,
ya. aku faham tentang kau. kau genit dan seksi. dan kau bukan merah jambu. haha!

sufi,
kalau saya mampu susun satu persatu warna yang saya mahu. saya ulang, yang SAYA mahu!

nizam.ariff,
kau suka biru(baca : blue) ke bang? kau dan biru memang bak aur dengan tebing. isi dengan kuku. dan segala macam lagi yang menunjukkan kalau tanpa biru, kau takkan ada =)

min,
saya cuba corak geometri =)

cendana,
ada cerita, jadi hidup saya bak kata miezi, warna pelangi. dan saya cuma date dengan GADIS genit dan seksi. haha!

rumit,
aku lupa sesuatu, maksud aku bila celaka datang, bila hati aku diusik emosi, makanya tika itu aku selalu harap hidup cuma perlu ada hitam dan putih.

cendana,
kan kamu dah pon letak!

patungcendana said...

ya...semua orang suka warna pelangi...aku tak faham...sedangkan indahnya hanya sementara...dan ganjarannya hanya illusi...aku tak suka warna pelangi...aku suka melihat warna pada pokok, bunga, langit, pantai, hidupan laut, etc...semua yang boleh aku sentuh...tapi bukan warna pelangi...

oh ya...aku mati2 ingat yang bernama wahyudimy tu seorang gadis...hehehe...

addyaholix said...

cendana,
itu indahnya bergelar manusia. sentiasa punya pilihan untuk memilih. dan kamu punya hak memilih untuk suka atau benci. siapa kata indahnya pelangi cuma sementara? itu cuma mungkin pada kamu, tidak pada manusia lain. pada pandangan mata kasar mungkin ya. tapi bila indahnya dah lekat dalam hati, mungkin ia kekal. siapa tahu.
sebetulnya saya tulis yang ini bukan tentang warna yang hakikatnya warna. tapi tentang pilihan yang kita ada dalam hidup.

LiLoHoNeY said...

setuju..

warna idup lebih dari warna dunia..

yg kdg2 kita xpernah sedar wrna itu ada :)

Anonymous said...

ala klu hnya ada hitam n puteh sj pun, tidak mmbantu kiranya kau memilih untuk tidak memilih..

addyaholix said...

lilohoney,
yang tiada warna itu juga warna sebenarnya =)

...,
itu indahnya hidup dalam perbezaan. memilih untuk tidak memilih juga satu pilihan.

Anonymous said...

nmpk gaya anonymous tidak d gemari..
mcm tu nmpk gaya perlu la anonymous ucpkn slm permisi..

addyaholix said...

...,
bukan itu maksud aku. aku cuma lebih hargai yang tidak baling batu sorok tangan.

LiLoHoNeY said...

betul..

terpulang sama ada kita tahu menilai tiada warna itu warna apa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...