Monday, February 09, 2009

Faham itu mudah!

Faham itu mudah.
Memahami itu yang susah.
Selalu harap hidup cuma perlu faham, tanpa perlu memahami.
Semua jadi senang kan!

Petang semalam kami bercerita tentang yang ini.

43 comments:

patungcendana said...

aku faham apa yang kamu tulis...
untuk memahami kenapa kamu menulisnya agak susah...
dan mahu diri aku difahami...buang masa je...:-)

aie akaike said...

ramai org skang suka memilih jalan yg susah. pelik.

Aku suka yg senang-senang.

A t i Q a h said...

Memahami itu dalamnya lebih dalam dari faham. Berusahalah!

A t i Q a h said...

Owh. Satu hal lagi, tempoh hari di malam Maskara, saya ingatkan ada seorang tu seperti anda. Tapi mungkin bukan. Hmmm...

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

memahami sesuatu itu sangat kompleks jika kena memahami sesuatu yang kompleks...

azie said...

ok ok.ai faham

hanafana said...

Faham?Rasanya semua boleh paham.
Cuma memahami it mendalam sedikit..

Namaku Min said...

faham itu luas. Memahami..difahami. Memahami itu sukar. Difahami itu dambaan. Cuba. Kemudian rasa nikmatnya.

Malay Rhapsody said...

sorry, x faham.... ;)

one love said...

faham is cool
tapi memahami buat kamu jadi lebih cool!

and cool bukan satu fesyen
it is life :)

faham tak? hehe

razor said...

tak faham angkat tangan

en_me said...

me tak pahammm one uoolsss.. uhuhu

cik siti penguin said...

hahah.
pening bace.
;P

iyan said...

razor said...
tak faham angkat tangan

ini mcm haram!
dia, bukan kau

wahyudimy said...

awak berbakat,minta izin untk link..
hahahaha..

addyaholix said...

cendana,
saya ulang, faham itu mudah, memahami itu yang susah. haha!

aieakaike,
aku juga suka yang senang. tapi jalan aku selalu susah.

atiqah,
ya. sepatutnya panjang entri saya, tapi macam berbelit, jadi saya pendekkan.
oh iya? mungkin pelanduk dua serupa. siapa lebih kacak? haha!

zara,
untuk difahami, kita perlu memahami.

azie,
bagus. good girl!

hanafana,
erm iya.

min,
ya. saya pernah rasa semuanya. indah bukan!

rhapsody,
perlu faham untuk memahami.

one love,
ya saya faham. saya faham. haha! ayat kamu juga kelihatan cool. saya suka! =)

razor,
aku angkat kaki. maksudnya?

en_me,
tak faham apa uoolsss? haha!

penguin,
dah jumpa doktor?

iyan,
aku tak kata, kau yang kata haha!

wahyudimy,
macam sial. haha!

Mak Su said...

kata di dalam kata

miezi said...

Selalu harap hidup cuma perlu faham, tanpa perlu memahami.
tak adil kan?
yg penting kita paham diri sendiri sudah :)

patungcendana said...

re:cinta tak semua indah.
cinta kadang-kadang membunuh!

betul...sebab tu aku bersedia dengan pedang dan perisai...:-)

kamu memahami apa yang aku tulis?

Nizam.Ariff said...

Faham tu kulit je, tak serius...
Memahami tu yg aku respek habis.

jumapx said...

jika hidup cuma perlu faham...
pasti ramai yang sesat dalan duniaNYA...

kerana tidak pernah cuba memahami tujuan sebenar berada di bumiNYA...

adakah susah untuk memahami?

Anonymous said...

4 me no different..
prkataan FAHAM e2 sndri ada dlm meMAHAMi..
bila u sdh paham, memahami tidak lg mnjadi isu..
yg mndatangkn masalah adalah bila u TIDAK FAHAM atau TIDAK MAHU FAHAM..
i always tell my fren:KAU BKN XTAU, CUMA HATI KAU YG TAK MAU FAHAM..

(ehehe..korng fhm ke ape aku tlis nih)

addyaholix said...

maksu,
maksu yang puitis. haha!

miezi,
tapi keadaan memaksa kita untuk memahami orang lain kan. haha!

cendana,
untuk memahami apa yang kamu tulis, saya perlu faham dulu. =)

nizam.ariff,
sebab itu berbeza kan?

jumapx,
sebetulnya memahami itu tidak susah, tapi sifat manusia dan keadaan membuatnya kelihatan susah.

...,
sebab itu setiap manusia dikurniakan buah fikiran sendiri kan. perbezaan pendapat itu biasa.

Anonymous said...

addy:Memahami itu yang susah.(n3)

addy again:sebetulnya memahami itu tidak susah, tapi sifat manusia dan keadaan membuatnya kelihatan susah.(respon 2 jumapx)


comment aku:u ckp ape ni br0??mcm keling.. =p

addyaholix said...

...,
sebetulnya memahami itu tidak susah, TAPI sifat manusia dan keadaan membuatnya kelihatan susah.

sebab itu aku kata susah. jadi susah sebab BERSEBAB!

BudAk hijAu said...

paham cikgu!!

Anonymous said...

mkin bc, mkin rs nk k0men..ehe..
thats y lm xsinggah..
simple advise: TAKE IT EASY..
bnda sng jgn d ssh kn..
once u da fhm, trima jew, jgn prnah deny..
maka, u xkn rs ssh..

FHM+TRIMA=SELESAI
FAHAM+X TRIMA=PROBLEM (maka aah la)

addyaholix said...

budak hijau,
good girl. haha!

...,
ya. pendapat kamu juga betul. tapi mungkin kita punya pendapat berbeza. itu yang kamu harus faham. tak perlu memahami, cuma perlu faham.

Anonymous said...

erm, jujurnya mmg XFHM..
ehehe..
k la..i hv 2 cntinue my w0rk..
c ya..

addyaholix said...

...,
simple advise: TAKE IT EASY..
bnda sng jgn d ssh kn..
once u da fhm, trima jew, jgn prnah deny..
maka, u xkn rs ssh..

FHM+TRIMA=SELESAI
FAHAM+X TRIMA=PROBLEM(maka aah la)

patungcendana said...

kamu faham apa yang aku tulis...tapi kamu tak memahami maksud aku...hahaha...:-)

patungcendana said...

re: tak mengapa kalau tak faham. itu cuma refleksi minda aku yang bercelaru...aku sendiri pun kurang faham...huhuhu...

chimera said...

rasanya perlu memahami dulu baru wujudnya faham... bukankah memahami itu usaha utk menuju faham...

ibarat cikgu yang sedang menagajar... utk faham, kita perlu memahami apa yg diajar... errr... agaknyalah.

MawarUngu said...

mungkin kita perlu tumpukan perhatian barulah boleh memahami apa yang kita faham

addyaholix said...

cendana,
sebab itu faham dan memahami itu berbeza. haha!

chime,
ya. ada betulnya. tapi dalam konteks membabitkan hati, pada saya, memahami itu lebih susah dari faham.

mawarungu,
ya betul!

wahyudimy said...

Faham?Tak faham kot.Hehe
Tapi cukuplah sebagai penghayatan yg bukan semua benda kau faham.Dan jangan hanya sebab kau tidak faham,kau anggap benda tu absurd.

Sapa tak faham lagi,angkat mouse..Hehe.

rudy bluehikari said...

addy,

jadikan situasinya begini; cikgu bertanya murid, "faham murid2?", murid2 pun menjawab "faham cikgu". tetapi cuba kaui tanya kepada mereka secara individu, harammmmmm.

patungcendana said...

wahyu...
aku bukan setakat angkat mouse...aku dah campak mouse aku ke dinding...hehe

addy...
re:kau adalah cinta ku yang tidak pernah wujud dalam realiti
tapi kau nyawa yang selalu wujud dalam hati.
tapi kau tetap hanya sekadar illusi...:-)

Penoreh said...

aku selalu buat² tak paham

Sufi Idany said...

Mengerti juga sukar untuk di fahami.... ahahah... addy, kadang kita sering kali salah faham, salah di mengertikan.... hingga ada kalanya mengeruhkan keadaan yang ada.... dunia dan manusia bergolak tiada henti.

Z-MAY said...

faham cuma pada mulut.
memahami perlu lekat pada akal dan hati.

arsaili said...

salam..yea orang hendak kita paham agar kita memahami...kalau setakat paham tetapi tak memahami ibarat makan tetapi terlekat di kerongkong..ehehe

addyaholix said...

wahyudimy,
aku separuh faham dan separuh tidak. haha!

rudy,
kau lebih berpengalaman bang. tapi selalunya begitulah. haha!

cendana,
mungkin kamu patut gabungkan dan jadikan sesuatu yang lebih indah. dan jangan lupa kredit juga untuk saya haha!

penoreh,
haha!

sufi,
kadang-kadang kita lupa untuk membuatkan orang faham tentang kita.

z-may,
kita mudah untuk faham, tapi sering sukar untuk memahami. lebih-lebih lagi bila membabitkan hati.

arsaili,
perumpamaan kamu buat saya hampir ketawa haha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...