Sunday, September 07, 2008

Mak !

Pyan !

Mak kau punya hati yang mulia.
Ita jugak bertuah.
Bertuah punya insan yang sudi mencurah kasih.
Aku sepenuh hati yakin dia pasti bersyukur.
Malah terlalu bersyukur.
Yang teramat.
Betul kata kau.
Mungkin yang kehilangan lebih memahami akan hakikat kehilangan itu.

Mak aku jugak hatinya mulia.
Tulus.
Aku mula rindukan mak.
Aku banyak dosa pada mak.
Aku kategorikan diri sebagai anak derhaka.
Sunggoh !
Berkali-kali aku keluarkan bunyi "ahh" pada mak.
Aku tak pernah hargai mak.
Mak selalu marah.
Dan aku kerap merungut.
Mak selalu meletar.
Aku hentak kaki tanda protes.
Hempas pintu tunjuk amarah.
Aku pernah buat mak menangis.
Kadang-kadang aku rasa mak tak pernah sayang aku.
Ayah pernah tegur.
Selalu sangat.
Kata ayah, mak bukan orang yang akan pamer sayang.
Kasih mak dari dalam.
Tapi aku melenting.
Dosa pada ayah pon dah terlalu berat.

Tapi bila aku sendiri begini.
Aku mula rindukan mak.
Jugak ayah.
Aku mula rindu leteran mak.
Aku nak mak marah aku.
Aku suka mak bising.
Aku lebih suka dengar suara mak pekik dari terus sunyi.

Sekarang.
Aku dah mula mampu berfikir waras.
Kenapa mak marah.
Apa sebab mak leter.
Punca mak bising-bising.
Aku mula mengerti maksud semua.
Aku mula faham erti hidup.
Semua dari apa yang aku lalui dengan mak.
Mak banyak mengajar aku.
Aku baru pandai menafsir kasih mak.
Sayangnya ibu pada anak.
Aku mula faham.
Betul-betul faham.

24 Julai 2007.
24 tahun dulu mak lahirkan aku.
Tahun ni mak sms aku.
Ucap selamat hari lahir.
Aku terkejut.
Sunggoh !
Pertama kali dalam hidup mak ucap selamat hari lahir.
Jujur air mata aku menitik.
Aku mula hargai mak.
Dan aku nak seluruh dunia tahu aku punya mak yang berhati mulia..

created on September 13th, 2007 (copy from my old blog)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...