Wednesday, March 04, 2009

Takkan melayu hilang di dunia

Takkan melayu hilang di dunia.
Sungguh!
Melayu tak pernah hilang.
Yang hilang cuma adat dan budaya.

Apa ada pada adat?
Apa yang ada dengan budaya?
Kita kan makhluk moden yang cuma mahu kemajuan semata.
Huh!

36 comments:

patungcendana said...

Apa ada pada adat?
Apa yang ada dengan budaya?

NOTHING.....EVERYTHING...:-)

wahyudimy said...

meLayu?

ok.bye.

hanafana said...

tak kan melayu selam hilang di dunia?
hurm...

~~~ kay ~~~ said...

‘Takkan Melayu hilang di dunia’ or something to that effect if I got that right. Roughly translated, it means the Malay race shall never vanish from the face of the Earth. Smack on if you guessed it was legendary Hang Tuah who uttered those patriotic words. Ironically, the same hero mysteriously vanished after he said that!

”Takkan Melayu hilang di dunia” akan dijadikan pembangkit semangat andai ada perkara yang menyentuh bangsa Melayu. Secara jujurnya retorik ini menggambarkan beberapa kebenaran;
kebenaran bahawa bangsa Melayu tidak akan hilang di dunia.Sejarah bangsa Melayu beserta Tamadunnya yang berusia beribu tahun tidak mudah lenyap.Dari zaman Hindu sehinggalah transformasinya kepada Islam,Melayu tetap utuh dan berdiri kental mengharungi zaman dan era.Ini tidak dapat disangkal oleh sesiapapun.Namun, disebalik ungkapan ini, Orang Melayu sebenarnya hanya boleh berbangga dengan kewujudan mereka sebagai suatu bangsa tetapi merempat dan mengemis di bumi sendiri.Suatu senario yang telah lama berlaku.Samada di Indonesia atau Malaysia, realitinya sama.Bangsa Indonesia yang majoritinya adalah Melayu kini tersisih dan ketinggalan dalam bidang ekonomi. Etnik Cina Indonesia lebih mendominasi kuasa ekonomi di Indonesia. Perihal yang sama juga berlaku kepada Malaysia.

ehmmmmm......kalau nak ckp panjang nih... hehehee...

jejaka anggun said...

adat dan budaya itu yg menceritakan asal usul kita....

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

huhuhuhu~

adat itu penting...

kang orang kata Melayu mudah lupa plak..-__-"

A t i Q a h said...

tak boleh seiringkah?

wahyudimy said...

Saudara kay,berapa lamakah saudara menetap di bumi indonesia? Atau retorika neo pujangga kamu ini berdasarkan buku sejarah yg kamu baca?

mugiwara said...

maaf.
adat dan budaya tak hilang tapi beransur ansur melalui perubahan yang tenggelam.
ya.
ia tenggelam.
aa...
ini yang aku fikir buat masa ni....

patungcendana said...

hey...how about biar mati anak, jangan mati adat...kamu rasa itu masih relevan kah?

ps...u all ni bercakap pasal adat melayu saja atau adat in general...sebab bukan melayu saja yang ada adat kan?

aku malas nak fikir...pening kepala aku...:-(

addyaholix said...

cendana,
tapi melayu mudah lupa!

wahyudimy,
aku kacukan. haha!

hanafana,
tepuk dada tanya hati.

kay,
saya bodoh kalau masuk bab sejarah. haha!

jejakaanggun,
tapi itu yang sering kita lupa.

zara,
bukan memang melayu mudah lupa kah?

atiqah,
boleh. kalau kita mahu. mampukah?

wahyudimy,
aku tunggu kau bersuara. apa maksud retorika?

mugiwara,
pada penelitian aku, beransur-ansur melaui perubahan yang tenggelam hampir sama maksudnya dengan hilang.

cendana,
kamu sanggup lihat anak kamu mati hanya kerna mahu jaga adat? haha!

patungcendana said...

tak sanggup...:-)

re:...umur kamu berapa sebenarnya...

patungcendana said...

masalah...aku tak tahu komen aku tadi di post kan atau tidak...huhuhu...so aku buat semula...choy!!!

tak sanggup...dan aku juga tak sanggup tengok sahabat2 aku mati hanya kerana adat...:-)

re:...umur kamu berapa sebenarnya addy...

jumapx said...

bila budaya dan adat di jadikan no.1 agama ke-2....memang bangsa itu akan hilang dari dunia...

mugiwara said...

ooo....kau nampak ia begitu~
aku.
nampak ia tenggelam seperti kapal karam yang penuh dengan harta...
kapal dan harta itulah budaya dan adat.

Ad Rifza said...

Islam no 1..Semuanya sama saja apa sahaja bangsa..

Nafastari said...

Aku tak kisah kalau aku bukan Melayu pun, itu cuma untuk pengenalan kebetulan aku lahir dari rahim seorang ibu yang Melayu. Cuma aku mahu terus dihormati sebagai manusia yang bermaruah dan berharap dapat saling kenal mengenal hormat menghormati sesama manusia. Tapi terus mahu jadi hamba Tuhan yang baik dan semoga keturunan aku pun.

Addy, aku pergi dengan rombongan, agensi CS Holiday.

wahyudimy said...

Aku rindu komen kay.

Nak bagi nama apa ajaran baru kau ni? KerajaanLangitDua cool jugak kan.hehe

Princess Liyana said...

Hm. bro, ok kah?;)

acik ayu said...

salam addy.

adat itu penting.
melambangkan identiti melayu.
sape lagi kalo tak kite yang pelihara adat dan budaya org melayu?
Kebanyakkan adat merupakan peraturan terhadap kehidupan kite sehari-harian.

jgn lupe addy sejarah juge penting.
jika tiade yg dahulu tiade la sekarang. sejarah byk mengajar kite.

^_^!

chimera said...

adat tu... di junjung jangan.. di buang pun jangan... memadai untuk dibuat pedamoman...

AiE bAhRi said...

org selalu kata biar mati anak jangan mati adat.Tapi aku tak setuju sebabnya takkan sanggup anak sendiri mati sedangkan adat pula yg kita jaga dan pelihara..

Melayu takkan hilang di dunia selagi org Melayu tahu asal usul mereka.

addyaholix said...

cendana,
saya kira, saya hitung dan saya amati. kesimpulannya umur itu cuma angka. mungkin saya dua puluh dua. atau dua puluh tiga. atau mungkin dah cecah tiga puluh satu. tapi saya tetap maintain muda kan?

jumapx,
ya aku setuju. apa ada pada bangsa kalau agama kau tinggalkan di belakang.

mugiwara,
ya aku faham. tapi maksud dan fokus kita tetap pada yang sama kan =)

adrifza,
orang selalu berteriak berpiket segala macam mengagungkan bangsa, tapi selalu lupa dengan agama.

nafastari,
aku bangga jadi melayu. dan aku lebih bangga aku lahir dalam islam. walaupun aku bukanlah hamba yang betul-betul taat pada Dia.
oh CS holiday. aku kira andalusia tadi.

wahyudimy,
aku ulang, aku bukan ayah pin. aku belum cukup kuat untuk pimpin diri aku sendiri sekalipun. kau saja ambil tampuk pimpinan. haha!

liyana,
ok kah? maksudnya? haha!

acik ayu,
tapi adat dan budaya dah makin hilang. makin pupus. yang tinggal cuma melayu. itu pun ikut perkiraan, ramai anak muda yang melayunya kian terhakis.
saya tak pernah suka sejarah. haha!

chime,
saya suka yang ini bang =)

aiebahri,
takkan hilangkah melayu kalau orang melayu cuma tahu asal-usulnya saja?

Mak Su said...

eh... kena tinggalkan adat dan budaya, kita kan, nak kejar kemajuan dunia.

duwenk said...

Melayu Takkan Hilang,
Adat tidak ghaib dengan pembangunan
Bahkan budaya yang dicabul masih gersang
Demi bangsa Melayu yang dahulu Gemilang

Cuma diam berjuta bahasa
hanya di bibir dan pensil-pensil melayu kita
Yang tak pernah mati di jiwa.

Itu tidak cukup bukan?

Kerana undang2 sudah diperkosa
Jadi boneka dalam intelek manusia
Raja-Raja pun dihina dan disindir
kerana otaknya didiskriminasi oleh bangsa
bukan perpaduan bersama.

Sial, sial sial manusia
mengeji melayu di tanah kita
ini negara
Negara Beraja!!


(Takkan Melayu Hilang Di Dunia)

Duwenk
Bangi

patungcendana said...

kesimpulannya...kamu dan wahyu...sama je...

Nizam.Ariff said...

Kalau memang dah hilang... memanglah tak mungkin akan hilang lagi...

addyaholix said...

maksu,
saya kacukan. ala-ala pan asian. hensem gila. haha!


duwenk,
aku tak cukup patriotik untuk komen apa-apa. aku cuma melayu yang langsung tak membantu untuk apa-apa.
sebab aku biasa-biasa.

cendana,
kami tak sama. dia genit dan seksi. saya urban dan kontemporari. haha!

nizam.ariff,
haha bijak bijak!

ab geldofg said...

khebatan melayu ada kepada hati

acik ayu said...

salam addy,
kite yang tahu menghargai adat dan budaya melayula patutnye kekalkan ia!

sejarah?
:)
terpulang pd individu.

tp disitula letaknye asas kite.

LaDy_ZeRa said...

takkan melayu hilang di dunia.

hilang atau tidak, kita2 yang melayu sahaja puncanya.

addyaholix said...

abgeldofg,
hebatnya aku juga cuma dalam hati.

acik ayu,
saya masih benci sejarah. saya bukan hipokrit.

lady zera,
sebab kita melayu kan.

Anonymous said...

sinis sekali. Aku suka.

dan spt dijangka...org yg tidak pernah mengenal gaya tulisanmu pasti akan menterjemah penulisanmu pada sudut yang lain. nasib baik aku memahamimu.

rudy.

addyaholix said...

rudy,
aku senyum bila kamu mampu faham.

vidadarisakura said...

speechless.


bukan sebab kagum.
tapi aku tidak pandai susun ayat komen yang mencabar.


haha

addyaholix said...

vidadarisakura,
tak perlu komen apa-apa, apalagi susun yang indah. kamu baca dah kira penghormatan buat saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...