Wednesday, June 10, 2009

Sapi : Sapi bukan lembu

Lembu punya pasal, sapi dapat nama. Sapi baca dalam buku teks bahasa melayu masa sekolah dulu.

Malam tadi pon Maman kutuk Sapi pasal benda yang sama.

Apa kena-mengena dengan aku, Sapi marah. Sampai sekarang!

Sapi rancang nak ke DBP petang nanti.

17 comments:

mr.syazwan said...

atleast femes gak sapi ni kan??
dlm cite upin n ipin pun nama sapi berkumandanb so ok la tuh
janji femes..
lembu je bukak ****
huk3

jumapx said...

sapi bukan lembu ke?
sapi = kerbau

aie akaike said...

1st!

;p

::.. a t i q a h ..:: said...

Eleh. Mana ada Aie dapat 1st. :P

Tak yah gi DBP la. Gi JPN je tukar nama. Hehehe.

aie akaike said...

cis. ;P

patungcendana said...

maman - lembu

sapi - sapi

betul?

~~~ kay ~~~ said...

(^_^)

have a lovely day!

Nizam.Ariff said...

Kutuk, ketuk, katok...
'susah,susah...!'
Kais-kais pKi kaki...

aloy_paradoks said...

sapi skrg dah pandai g DBP ye..

Sufi Idany said...

huhuh.... apa yang tk kena ek? kat bintulu n area sarawak mmg lembu di kenali dgn sapi.... ada menu mee sapi, kari sapi... etc bila tanya sapi tu mmg lembu laa....

baincardin said...

siapa Sapi ni sebenarnya addy??? konpius bain sini. ^_^'

chimera said...

salam addy..
err.. ada sikit kesalahan pd peribahasa tu... - lembu punya 'SUSU' sapi dapat nama - tu yg betulnya... (atau mungkin senagaj ditukar kot)...

Kalau dlm bahasa melayu Indonesia Sapi ialah lembu - jadi saya pun tertanya-tnaya jugak kenapa org guna peribahasa tu kalau lembu dgn sapi adalah makhluk yg sama - atau mungkin org dulu2 maksudkan - lembu Malaysia punya susu, Lembu indonesia dapat nama - hah... apa-apalah.

** Sapi patut marah bila maman cakap hal macm tu pd dia... tapi, sapi hanya sapi pd nama sahaja...
Manman tu pulak dah bodoh macam 'SAPI'...

Daripada ke DBP, baik ke jabatan pendaftaran... tukar nama... heh... boleh ke?

addyaholix said...

syazwan,
kau taknak jadi sapi? haha!

jumain,
ya. sapi itu lembu. sapi bukan kerbau. sapi bukan kambing. sapi bukan itik. dan sapi bukan ayam. sapi itu lembu. haha!

aiakaike,
first apanya? haha!

atiqah,
sapi bangga dengan nama yang ayah sapi bagi.

aieakaike,
aku cis ko balik. haha!

cendana,
kamu memeng seorang pendidik. haha!

kay,
kamu juga kak!

nizam.ariff,
apa lu cerita bang?

aloy,
tapi sapi taktau jalan!

sufi,
sapi cuma geram bila ramai yang kutuk sapi. tapi kadang-kadang sapi senyum bangga jugak =)

baincardin,
sapi cuma sapi. laki-laki biasa yang pernah jatuh cinta. jawapan ok? haha!

chime,
ya memang sepatutnya susu. tapi saya ubah untuk samakan dengan cerita. dan abang chime memang sangat teliti. sebab abang chime saja yang perasan. haha!
ermm sapi teringin ke JPN tukar nama, tapi itu nama yang arwah ayah yang bagi, jadi sapi cuba melawan arus. sapi nak ke DBP. tapi serius sapi tak tahu jalan. boleh tunjukkan?

patungcendana said...

re:...kamu akan lebih hargai hidup bila kamu sihat selepas merasa sakit. titik.

tepat sekali.

kenapa sapi marah? apa yang lembu buat? kenapa sapi di tuduh?....hehehe...spekulasi2...:-)

Pecah Kepala said...

DBP? adakah desa pinggiran putra?

[yAN!e][pUTraJAya] said...

sapi cari aper kat DBP?
hehehhe

addyaholix said...

cendana,
sebab sapi selalu disamakan dengan lembu. sapi tahu sapi itu juga maksudnya lembu. tapi sapi tak suka bila orang samakan bodohnya lembu dengan sapi. sapi nak belajar sampai universiti.

pecahkepala,
desa pinggiran putra? itu DPP bro.

yanie,
sapi nak mintak tukar peribahasa tu. jangan gunakan nama sapi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...