Tuesday, January 13, 2009

Kunang-kunang dan layang-layang!

Kunang-kunang.
Layang-layang.

Puitis, A SMS.
Aku tambah, "puitis dan simbolik".
Entah, cuma bila disebut kunang-kunang dan layang-layang sederet, kedengaran indah.

. . . . . . . . . .

Ahad aku penuh.
Malam sebelumnya, makan-makan sambil menghayati lagu-lagu indah di Kunang-Kunang.
Esoknya jalan-jalan mandi-manda di Ulu Tamu.
Petangnya berkejaran menaikkan layang-layang di Taman Metropolitan sambil menghayati matahari terbenam.
Indah. Sungguh!

33 comments:

jumapx said...

besnya makan kat kunang2...
then main layang2...
teringat zaman kecil2 dulu~hu3

patungcendana said...

layang2 dan kunang2...dua2 flying objects...huhuhu....aku tidak ingin terbang...

tasikmerah said...

makan-makan dgn sayang-sayang la tu... :)

cik siti penguin said...

now that u mention it,
mmg bunyik cm best lak,
kunang2 layang2..
kunang2 layang2..
hehe,
;)

siggplus said...

kunang-kunang?
di kuala selangor kah?

Nizam.Ariff said...

Aku cemburu yang amat....

Mak Su said...

sungguh simbolik :)

hanafana said...

kunang-kuang naik boat?
layang-layang kat sebelah highway?
hurm.
.
.

MaNuSiA_RuMiT said...

wow....aktiviti yang bagus utk menghabiskan hari minggu...

=)

Monkey D Luffy said...

kami kat sabah panggil kelip2... hehehe

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

bestnya...

kunang-kunang...

sangat chumel....

dah lama tak nengok~

addyaholix said...

jumapx,
part main layang-layang paling best!

cendana,
tak perlu terbang. cuma duduk dan lihat, itupun dah cukup membahagiakan =)

tasikmerah,
haha bukanlah. cuma teman!

penguin,
ya kunang-kunang dan layang-layang =)

siggplus,
bukanlah. aku bukan tengok kunang-kunang.

nizam.ariff,
memang kau patut cemburu haha!

maksu,
ya sungguh!

hanafana,
aku tak naik bot. aku bukan tengok kunang-kunang lah. aku makan di kunang-kunang. cuba baca semula. ya main layang-layang sebelah highway(baca : lebuhraya).

manusiarumit,
betul. aku jadi teruja tunggu minggu depan =)

monkey d luffy,
aku juga panggil kelip-kelip. tapi kunang-kunang kedengaran lebih indah.

zara,
tengoklah!

Princess Liyana said...

Huhuhu..comel je bunyinye..seswai gitu!kunang2 dgn layang2..rhyme la..huhu

chimera said...

ingat kan cerita pasal 'kunang-kunang'... rupa-rupanya pasal kunang-kunang!!! heheh... kedengaran mcm pelik. 'kunang-kunang' dan kunang-kunang adalah dua perkara yg berbeza rupanya ya...

dah lama tak main layang-layang...

hanafana said...

ouh! aha~ adoi..
mkn di kunang-kunang..
tapenahh lagi =D

Ahmad WM Omar said...

Eh, jika kamu perasan saya baru saja menulis tentang kunjungan saya ke Ulu Tamu, Batang Kali. Tempat yg sama bukan? Dan dulu sewaktu isteri saya berjauhan kerana masih menuntut di IIUM kami selalu berkunjung ke Kunang-kunang tatkala saya melawatnya di hujung minggu.

Ahmad WM Omar said...

Smalam aku naik kunang-kunang, buat pertama kalinya. Hehee..

WanHidayat said...

Kunang2...teringat sewaktu menetap di Gerik, Perak...selalu tangkap kunang2....even dalam rumah pun kunang2 masuk....

Layang2?...sy pandai wat layang2 sendiri....dari kecil dah terdadah ngn perkara begini...

Aja2 Fighting bro!!!

ab geldofg said...

hari yg indah

addyaholix said...

liyana,
macam mana ekk bunyi boleh jadi comel? haha!

chime,
ya, kunang-kunang juga disebut kelip-kelip. tapi saya bercerita tentang kunang-kunang yang bukan kelip-kelip. dah lama tak main layang-layang? jom join minggu depan haha!

hanafana,
iya makan di kunang-kunang =)

ahmad,
oh iya aku lupa. ya, ulu tamu yang sama mungkin. naik kunang-kunang?

wanhidayat,
ya kunang-kunang. cantikkan? oh iya, nanti buatkan saya satu layang-layang ok =)

abgeldofg,
ya indah sangat!

rudy bluehikari said...

ady,jadilah si kunang2... sinarnya bukan utk menerangi malam...tetapi memikat pasangan... :)

A t i Q a h said...

waktu-waktu berangin gini, ramai yang main layang-layang. eheh.

wahyudimy said...

Keep it up man !

Op said...

dah lama tak main layang-layang

redzuwan said...

kunang-kunang tu kelip-kelip ker?
layang-layang tu wau bulan kan..?

duwenk said...

Lampu-lampu terbang
Cantik. Bagai bintang boleh dipegang
sentuh dia lari dan datang lagi
kunang2 terbang, indah

Tapi itu 2 ribu tahun dulu
ketika naga raksaksa tak menawan desa
Ketika peluru ikut terbang sama
Ketika kecoh habuk-habuk di udara
mercun toksik dan bedilan bising menghalau mereka
bau busuk. Kunang-kunang ghaib takut

bocah anak-anak kecil kini jahil
apa itu kunang-kunang
hanya tangis, derita dan dendam yang akan berpanjangan.

duwenk
[Rise For Palestin]

addyaholix said...

rudy,
ya saya harap saya kunang-kunang. kunang-kunang mampu terbang ke bulan tak?

atiqah,
tapi layang-layang saya tak naik jauh. masih perlu latihan kerap =)

wahyudimy,
terima kasih. ko masih belum jawab soalan aku =)

op,
jomlah main!

redzuwan,
kunang-kunang itu kelip-kelip tapi layang-layang itu bukan wau bulan. layang-layang dan wau tak sama. ada bezanya.

duwenk,
kunang-kunang masih ada, cuma cahayanya makin malap. sama-sama kita berdoa untuk sahabat-sahabat di palestin!

patungcendana said...

aku boleh tulis yang indah2 bila aku berperasaan begitu.time ni takde lak perasaan indah yang datang...huhuu

kamu pun pandai tulis puisi2 yang menyentuh perasaan...tulis la satu...boleh aku guna...sure famous kamu kat ump...hehehe :-)

Siti NurJ3nab said...

kunang-kunang si cantik pada waktu malam.

A t i Q a h said...

aik. tadi macam nampak ada pos baru. kemanakah?

addyaholix said...

cendana,
ya ya saya memang gilakan publisiti haha! tapi otak pon masih beku untuk tulis yang indah-indah =)

nurjenab,
ya cantik sangat. secantik kamu barangkali =)

atiqah,
ya ya ada. tu kat atas sana. cepat ya mata tuh haha!

aie akaike said...

Aku hanyalah kunang2
Dan kau hanyalah senja
Dalam gelap kita berbagi
Dalam gelap kita abadi

ciwah.. hee. ;>

addyaholix said...

aie akaike,
hebat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...