Sunday, January 10, 2010

Dia masih pungguk biasa

Entah kenapa kadang terasa dia mampu menentang dunia. Seolah dia mampu untuk terbalikkan bumi semahu dia. Sepertinya dia punya kudrat untuk mengubah semuanya. Tapi akhirnya dia tersedar sendiri, yang dia cuma makhluk biasa. Yang hidupnya ditetapkan maha Esa. Kalaulah dia mampu mencaturkan semua yang di dalam hati. Biar semuanya jadi mudah. Kalaulah... !

Ya. Dia masih pungguk yang sama. Yang masih merenung bulan dari jauh. Sekalipun dia sedar dia tetap pungguk yang selalu mengharapkan bulan jatuh keriba. Sekalipun dia tahu berharap pada bulan bukanlah sesuatu yang akan jadi nyata. Sekalipun dia memang tahu semuanya cuma sia-sia. Dia tahu semua itu. Sungguh dia tahu.

Ya. Dia masih pungguk yang sama. Yang selalu ditemani bintang-bintang yang berkerlipan di langit hitam. Yang selalu bertenggek pada pokok sambil merenung malam. Yang pada pandangan kalian dia mungkin berkuasa untuk mengawal malam. Tapi kalian silap, dia cuma pungguk biasa. Yang kadang sambil menatap langit, matanya berkaca mengalirkan butir-butir jernih lalu jatuh ke bumi. Ya, dia pungguk yang terlalu biasa. Yang hakikatnya langsung tak punya apa-apa. Titik.

Dan sungguh dia pungguk yang tak pernah mengharapkan simpati dari siapa-siapa. Titik kali kedua.

NotaAddy : Aku tahu antara kalian pasti ada yang mual, muak dan jijik dengan cerita yang asyik tentang pungguk. Pasti ada, aku yakin. Jadi, abaikan saja. Dan tutup tetingkap blog aku. Habis cerita. Titik lagi.

33 comments:

cik lizi said...

^_^

eQbalzack said...

walaupun abg eq bukan mat sastera...tapi sedikit memahami setiap entry adyy...hehe

- jinggo - said...

sejak addy sibuk di facebook
jarang dapat tgk N3 baru disini.....
sesekali update - memang menarik....

tasekM said...

tiba2 rasa nak duduk sebelah pungguk tu sembang2...

:)



.

Safwan Husaini said...

Salam Abg Addy ;
biar kan pungguk itu.
biarkan trus pungguk itu.
kerana hanya dia yang tahu siapa dirinya..
pasti tahu..
tidak pernh muak dan jmu mendengar titipan pena tentang pungguk ini..
malah makin ingin tahu dimana kesudahan sang pungguk,..:)

Amir Rayyan said...

abg addy...wan selalu tnggu bula itu..wan seperti pungguk....hmm penatkan...sakit dan mcm2 rasa....sekeliling tak pernha fikir...hmmm..jg diri abg addy..

Ad Rifza said...

TITIK..hehe...Kenapa Pungguk tidak gagahkan diri terbang ke bulan?..walau bulan jauh tapi kalau ada kesungguhan INSYALLAH sampai..Jangan tgok2 jer..hehe..
Kalau nampak kesungguhan pungguk pasti bulan pun bagikan cahaya untuk pungguk terbang..hehe..

ALYN_C3N1 said...

wahai sang pungguk..;)

Mak Su said...

maksu tak jemu, malah boleh membuat fikiran terdetik :)

~~~ kay ~~~ said...

akak suka baca ler...
tulis saja apa yg terlintas.
(^_^)

@xiM said...

selamat malam sang pungguk..:)

baincardin said...

Bain setuju dgn kak Kay! suka baca Addy. There r no 'mual','muak' &'jijik' in my dictionary. ^_^

rudy bluehikari said...

titik tak boleh banyak kali. koma, koma dan titik. barulah best pengakhirannya. Takdalah anti klimaks. Heheheehehe...

be yourself,bro.

kimisai said...

tak salah jika mahu berpunggok di dalam blog..

gua juga sllu berSAMAD di dalam blog gua kan..jhahahah

arsaili said...

salam....pungguk tidak bisa hidup di bulan...ehehehe....selamat tahun baru ya bro moga tahun ini tidak rindu rinduan lagi tapi mungkin belaian syahdu?

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

bila nak citer pasal yanie dan addy nih

hehhehehe

Nizam.Ariff said...

Jangan biarkan pungguk sendirian lama-lama... tak elok, nanti masuk angin.. hahaha

patungcendana said...

:-)

acap said...

meski jiwanya kosong.
hatinya penuh lohong.
pungguk masih punya rasa cinta.

en_me said...

pungguk jerr..

adiwarnatasya said...

"Salam Persahabata":)"
Nice blog kamu:)...

queenlyana said...

Addy,
Lyana datang baca cerita pungguk nih...
hehehe

~~~ kay ~~~ said...

HAPPY CNY everyone!!!!
Hv a great holiday & for those driving back to their home town...remember! drive safely.
(^_^)

vidadarisakura said...

titik.

Princess Liyana said...

eh eh. yana tak pernah jemu tau :P

Hi hi hi..lama tak ke sini...rhendu nk bc...tc bro :D

baincardin said...

"kalaulah....."


*Salam Addy. Lama betul Bain tak singgah sini ^_^ Moga sihat sejahtera dgn teruskan berentri.

blackpurple @ jowopinter said...

Dah lama tak tengok pungguk. Di muzium tak pasti ada bela ke tidak...

-C.Gad!s- said...

salam..
suke bace blog ko..

kater2 ko...
aku nak follow ah!
anyway..keep tulis okay?
insyaallah aku rajin datang bace...


daaaaaaaa

~~~ kay ~~~ said...

salam Addy,
apakhabar.....
(^_^)

huj@n said...

pungguk tunggu bulan lagi???

cuba cari bulan lain...(^.^)v

green said...

jgn main2 dgn pungguk..

titik.
heheee

queenlyana said...

Tak pa. Pungguk pun ada perasaan juga. It's your blog kan.. keep blogging.. Lyana suka baca.

addyaholix said...

kalian,
terima kasih ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...